måndag 10 januari 2011

Vad är en doktorand?

Det är min första ordentliga arbetsdag som doktorand, och jag ställer mig frågan vad det egentligen innebär. Ordet doktorand kommer av doktor, ett latinskt ord som betyder lärare. Doktorsexamen är den examen som avslutar en forskarutbildning, och en doktorand är således en person som studerar till doktorsexamen. Allt enligt Nationalencyklopedin.

Eftersom studenter inte får antas till forskarutbildning utan att det finns finansiering för hela doktorandtiden, finns särskilda doktorandtjänster som sträcker sig över högst fyra år. Ofta ingår andra arbetsuppgifter vid sidan om forskarutbildningen, och här vid Institutionen för psykologi är doktorandtjänster normalt sett femåriga förordnanden där 20% av arbetstiden läggs på undervisning. I mitt fall läggs denna femtedel på PTP (praktisk tjänstgöring som psykolog) så att jag om fem år skall kunna kvittera ut både en doktorsexamen och en psykologlegitimation. Legitimerade lektorer behövs för att kunna utbilda blivande psykologer.

Forskarutbildning innebär studier om 240 högskolepoäng, eller 4 års heltidsstudier. Merparten av detta arbete läggs på doktorsavhandlingen, som försvaras vid en offentlig disputation. Det vanligaste är att doktorsavhandlingen består av ett antal publicerade vetenskapliga artiklar med en inledande sammanfattning eller kappa, en så kallad sammanläggningsavhandling. Denna skall bestå av resultat från doktorandens egna forskning.

Bortsett från detta är det inte mycket jag vet om vad de kommande fem åren kommer att innebära, mer än att jag har svårt att tro att det kan vara värre än att undervisa på heltid.

5 kommentarer:

  1. PTP, praktisk tjänstgöring som psykolog.
    Mvh Petter A

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag vet inte om du anvander den har sidan langre (du har inlagg ifran 2013, sa jag tankte chansa).

    Hoppas att du inte misstycker over att jag fragar, men hur blir man antagen till en kombinerad doktorand och leg. psykolog tjanst i Sverige?

    Planerar att flytta hem till Sverige efter att ha gjort en bachelor och master i psykologi i UK och funderar pa att antingen fortsatta inom forskning, eller komma pa hur jag kan etablera en klinisk karriar i Sverige. Din utbildning skulle darfor funka valdigt bra eftersom jag skulle inte behova valja utan kombinera mina bada intressen.

    Mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Inte en aning. Det visar sig nämligen att verkligheten inte var som jag trodde. Jag får använda 50% av de två sista åren av min doktorandtid till PTP, men det får jag i så fall ordna själv. Några kombinerade PTP/doktorandtjänster finns alltså i praktiken inte. Tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Ok, tack for svar i alla fall!

    SvaraRadera