onsdag 22 juni 2011

Är jag verkligen samhällsfarlig?

Det är inte utan att jag förundras av reaktionerna på mitt förra inlägg där jag ifrågasatte Pär Ströms vederläggning av ett antal ”feministiska myter”. Huvudpoängen med mitt inlägg var att peka på Ströms essentialistiska utgångspunkt, dvs. antagandet att män och kvinnor är väsensskilda och därför är de könsskillnader vi ser i samhället fullt rimliga. Om jag förstår Ström rätt, är det till exempel så att män dominerar bolagsstyrelser för att de vill sitta i bolagsstyrelser, och kvinnor vill det inte; det hela är en konsekvens av fria individers fria val.

De reaktioner jag har fått har till övervägande delen handlat om förklenande kommentarer om mig som person, förlolämpningar och rena påhopp. Jag har fått veta att jag ”gör vad jag kan för att missförstå Pär Ström”, jag presenterar en ”salig röra av halmgubbar och skitsnack”, jag använder ”härskarteknik” för att jag råkar stava fel på Pärs namn (dyslektiker måste vara hemska maktmänniskor!), jag ”förvrider sanningen”, och så vidare. Dessutom har jag för första gången fått höra titeln ”feministen Björk”, men inte som en förklarande positionering, utan som ett skällsord, ty jag hör tydligen till de där hemska feministerna vars yttersta mål är att skuldbelägga män som grupp. Praktiskt taget alla kommentarer har varit anonyma.

Få kommentarer har egentligen berört vad jag skriver. På bloggen Aktivarum (som också är anonym; jag har bara lyckats komma fram till att skribenten heter Erik) har jag fått en replik, ”Angående Psykologidoktorandens kritik av Pär Ström” (som hyllas som en ”underbar avhyvling av psykologidoktoranden Björk”) samt en uppföljare baserat på en kommentar jag skrev igår.

”Erik”, eller vad personen bakom Aktivarum nu heter, inleder med att påpeka att jag blandar ihop filosofi och politik, och där har Erik precis rätt. Pär Ström har politiska syften och har skrivit en politisk text; mitt intresse är filosofiskt, och jag har skrivit en filosofisk analys av Pär Ströms text där jag försöker blottlägga de ontologiska grundantaganden som Ström utgår från.

Därmed tycks jag ha stuckit ned huvudet i ett getingbo. Min ursprungligen filosofiska kritik tolkas som ett politiskt manifest, och därmed dras jag in i en politisk debatt och ett politiskt samtalsklimat som är mig främmande; ett diskussion där det är helt i sin ordning att idiotförklara sina meningsmotståndare. Erik följer upp detta i dagens blogginlägg, där han skriver:
Här uttrycker Björk en helt felaktig uppfattning av begreppet debatt. Det spelar ingen roll vad jag ansluter mig till. Debatt går ut på att kunniga personer debatterar olika åsikter – inte för att få den andra att ändra sig utan för att publiken skall få förståelse för varför man har de åsikter som debatteras.
Erik har rätt även på denna punkt. Jag är inte intresserad av en debatt utifrån låsta positioner där man skriver för att åhörarna skall välja sida. Ett skäl är att jag är akademiker; jag har inte den psykiska konstitution som krävs för politisk debatt. Ett annat att jag inte har någon självklar position eller åsikt från vilken jag ”debatterar”. Jag har inget färdigt ideologiskt paket att försvara.

Däremot tillskrivs jag en ideologi i de kommentarer jag har fått. Jag ses som en förespråkare för tabula rasa, eller idén att människans psyke från födelsen är som en tom tavla där alla sinnesintryck och all erfarenhet skrivs in. Uttrycket härstammar från den engelske filosofen John Locke (1632–1704), men liknande formuleringar finns redan hos Aristoteles. I denna idé om tabula rasa, som jag alltså tillskrivs av bland andra Erik, ingår att det inte finns några signifikanta könsskillnader värda namnet; kön skulle således vara blott och enbart social konstruktion, eller, om man så vill, gemensamt förhandlade föreställningar om kön och dess betydelse.

Något sådant har jag aldrig hävdat; jag är inte empirist utan fast rotad i en rationalistisk tradition från Immanuel Kant via Franz Brentano, Edmund Husserl, Martin Heidegger, Ludwig Binswanger, Hans-Georg Gadamer och flera av de filosofer som brukar benämnas ”fenomenologer”. Som jag ser det, är det självklart att det är skillnad på män och kvinnor. Det är skillnad på deras kroppar, och det är skillnad i fysiologi. Tonårsflickor menstruerar, pojkar får nattlig sädesuttömning, och givetvis leder detta till psykologiska skillnader där det ena könets erfarenheter är stängda för det andra könet (bara för att ta ett exempel). Problemet uppstår när vi skall avgöra vilka skillnader som kan anses ”naturliga”, dvs. givna av genetiskt arv och biologi, och vilka som är ”konstruerade”, dvs. givna av miljö och kultur.

Låt oss ta exemplet med bolagsstyrelser. Om jag förstår Ströms bok rätt, domineras bolagsstyrelser av män, för att män är mer tävlingsrinriktade än kvinnor. Kvinnor är det inte, så därför vill de inte sitta i bolagsstyrelser. Detta är ”fria val” och båda könen handlar i enlighet med sin ”natur”. Men hur vet vi egentligen vad som är naturligt? Hur kan vi veta att dominansen av män i bolagsstyrelser inte beror på att män har lärt sig vad som anses vara lämpligt och önskvärt hos en man (”manlighet”) och att kvinnor lärt sig vad som anses vara lämpligt och önskvärt hos en kvinna (”kvinnlighet”), och båda handlar ”fritt” i enlighet med förställningarna om sin könstillhörighet?

Låt oss ta ett annat exempel. Varför är det så få kvinnor som läser naturvetenskapliga ämnen på universitetet? En del menar att män av naturen är bättre lämpade att hantera kognitiva uppgifter, andra hävdar att grundskola och gymnasium inte behandlar pojkar och flickor lika, vilket i sin tur bottnar i könade, kulturella förväntningar. Studier av pojkars och flickors matematikförmåga visar att skillnaderna minskat med tiden och på 2000-talet är praktiskt taget försumbara – tills de börjar på universitetet. Varför? Det finns flera förklaringar, men en förklaring som inte tycks hålla är att män av naturen skulle vara bättre på matematik. Hade det varit så, skulle skillnaderna bestå över tid, men det gör de inte.

Även om vi antar att det finns skillnader mellan könen, är det första problemet att avgöra vilka dessa skillnader egentligen är. Nyfödda spädbarn går inte att könsbestämma utan att titta på deras könsorgan, men redan efter ett par månader kan man observera skillnader i beteenden. Arv eller miljö? Går det att avgöra? Är frågan över huvud taget relevant? En människa är inte bara biologi; en människa isolerad från kultur och språk blir ingen människa, åtminstone inte en kognitivt fungerande sådan.

Det andra problemet är att avgöra vilka betydelser dessa eventuella könsskillnader egentligen har. Är det självklart att män sitter i bolagsstyrelser och kvinnor inte gör det? Är det självklart att mamma är bäst för barnet den första tiden? Det är här som frågan blir politisk och brännande. Eftersom jag snarast står för ett slags ”könsskillnads-agnosticism” kan jag inte säga att jag har någon bestämd åsikt här. Det enda jag gör är att ifrågasätta det som tycks tas för givet, och det gör jag hos både feminister och ”essentialister”.

På bloggen Aktivarum menar Erik att jag också gör ett logiskt felslut, nämligen det ”naturalistiska felslutet”:
Här går psykologidoktoranden Stefan Björk över från dålig kommunikation till rena felslut. Det han i detta fall använder är mycket välkänt och kallas det naturalistiska felslutet. Eller för att tala enkel svenska gör följande påstående om sin motståndare: ”Man stödjer automatiskt det man kallar naturligt”. Stefan Björk säger helt enkelt att vi måste betrakta könen som sociala konstruktioner för om vi inte gör det har vi gjort de eventuella biologiska effekterna till det fina, goda och rätta. Jag svarar då Bullshit!
Om man bortser från Eriks förklenande kommentarer om min kommunikations- och tankeförmåga, så tolkar jag honom såhär:
  1. Björk hävdar att Ström menar att vissa könsskillnader är naturliga.
  2. Björk hävdar att Ström menar att dessa könsskillnader återspeglas i samhället på ett önskvärt sätt.
  3. Björk hävdar att dessa strukturella könsskillnader inte alls är önskvärda.
  4. Det betyder att Björk implicit hävdar att Ström har fel; vissa könsskillnader är inte naturliga.
  5. Det betyder också att Björk implicit hävdar att hans synsätt (inga könsskillnader) är det naturliga, önskvärda och goda.
Baserat på Steven Pinker drar Erik detta resonemang till sin spets och hävdar att min ”icke-biologiska” ståndpunkt leder till att framgångsrika individer betraktas som glupska och omoraliska, i förlängningen en grupp som måste straffas för deras synders skull. Erik betraktar mig som en ”präst” som ”från sin upphöjda position i förkunnar att normalt mänskligt beteende är att synda mot gud”.

Är detta ett utslag av det ”politiska debattklimat” som jag inte förstår, eller menar Erik verkligen att jag är ondskefull och intolerant? Är min filosofiska kritik av Pär Ström rentav samhällsfarlig?

Erik har en poäng när han hävdar att jag gör mig skyldig till det naturalistiska felslutet, nämligen den att ett påstående ofta innehåller implicita påståenden, ibland sådana som man inte förutser. Men i det här fallet håller jag inte med Erik, eftersom han tycks göra ett implicit påstående om mig, nämligen att jag förespråkar något slags icke-biologism. Men det gör jag inte, vilket jag hoppas att detta inlägg klargjort.

Resten av Eriks kritik av mig tycks mer bygga på hans föreställningar om feminister än en noggrann läsning av min blogg. Att jag hänvisar till ”flera studier” är inget ”giltigt argument”, han buntar ihop mig med ”interpretiva sociologer” och hävdar att ”interpretiva sociologer och liknande akademiker tror att kvinnor sliter hårt och män latar sig”, han hävdar att jag står för anti-positivism (vilket i och för sig delvis är sant, vilket mina referenser till fenomenologin redan torde ha avslöjat). Erik hävdar också att jag inbillar mig att ”mer manskritik (kritik av mannen/problematisering/ifrågasättande av mansrollen) är lösningen”, något som jag heller aldrig hävdat, utan utgör ytterligare ett exempel på ett ”implicit” påstående.

Erik menar också att jag gör mig skyldig till ett ”falskt dilemma” i frågan om mäns hjälpsökande, och hävdar att ”mäns beteende [inte är] ett symptom inte på deras ideal utan på hur de behandlas av personer som Stefan Björk”. Det skulle alltså vara mitt fel att män inte söker hjälp, mitt fel att män i större utsträckning använder destruktiva självmordsmetoder. Detta vräker Erik ur sig över någon han inte känner – faktiskt en man med egen erfarenhet av depressionens helvete och suicidförsök.

Nog har vi väl passerat gränsen för anständighet här?

Summa sumarum: De som vill bedriva dialog och sträva efter att förstå mäns (och kvinnors) livssituation och upplevelser, trots olika förståelse, trots olika utgångspunkter, är mer än välkomna. De som vill driva ”politisk debatt” och utmåla mig som något slags feministisk djävul, kommer i fortsättningen bli ignorerade. Jag är inte intresserad av att bli idiotförklarad.

11 kommentarer:

  1. Mycket, mycket, mycket bra inlägg! Ville bara säga det.

    SvaraRadera
  2. Sakligt inlägg. Jag tror det var fel av feminister att hänvisa mig, bland andra, till Din blogg; då Du tydligen inte är politiskt intresserad. Varför inte lägga till "opolitisk filosof" i bloggbeskrivningen? (Obs ej ironi.)

    Personligen har jag alltid föredragit handling före filosofi, men att 'tänka efter före' har fördelar...

    SvaraRadera
  3. Där det blir mest uppenbart att det finns stora skillnader mellan män och kvinnor är intressen. Män och kvinnor skiljer sig nämligen enormt i sina intressen generellt. Se bara på exempelvis vilka tidningar som riktar sig till män respektive kvinnor.

    Att skillnaden finns där tror jag få betvivlar. Du undrar dock om skillnaden kommer sig av arv eller miljö. Som du skriver är det svårt att avgöra men det finns mycket forskning som tyder på det. Här följer ett par exempel:

    1. Tvärkulturella massiva studier på tusentals kvinnor och män visar på mycket tydliga, likadana mönster när det handlar om intressen. Män tenderar exempelvis att intressera sig mer för prylar medan kvinnor är mer intresserade av människor. Och när samma skillnad i intresse är så genomgående även i kulturer som är väldigt olika varandra får man i alla fall svårt att förklara att skillnaden uppstått pga. kulturen.

    2. Simon Baron-Cohen gjorde en känd studie på spädbarn som var en dag gamla (dvs. definitivt ej påverkade av miljön) där pojkbebisar tittade mer och längre på en pryl som hölls upp medan flickbebisar tittade mer och längre på ansikten. Samma skillnaden återfinner man sedan men mer nyanserat vid nio månaders ålder där barn i studier själva fått krypa till leksaker de vill leka med. Pojkar kryper till typiska pojkleksaker och tvärt om.

    3. Ett annat sätt att vara säker på att miljön inte kan vara faktorn är att ge leksaker till chimpanser istället. Där ser man samma skillnad, hanarna leker helst med pojkleksaker (traktorer) och honorna med flickleksaker (dockor).

    4. Det finns många fall då pojkar fötts med otydligt könsorgan och man under inflytande av idéer om att det är kulturen som skapar könsrollerna valt att göra om könsorganet till ett kvinnligt och sedan uppfostrat pojken som en flicka. Vad jag vet har samtliga sådana experiment misslyckats och pojkarna har inte velat ha flickkläder eller velat leka typiska flicklekar utan istället velat göra typiska pojksaker och även till och med kallat sig själva för pojkar. Detta trots att 100% av omgivningen/miljön fostrar dem som flickor.

    Detta var bara några saker jag hade i huvudet som jag tycker är ganska starka indikationer på en kraftig inverkan av biologi vad det gäller intressen för kvinnor och män. En annan mer anekdotisk bevisföring är alla föräldrar (inklusive jag själv) som har en pojke och en flicka och anser sig ha låtit dem välja själv vad de vill leka med och göra. Min son har i princip bara fått ärva min dotters leksaker och han har valt att leka med helt andra saker än hon lekte med. Han kryper runt och kör bilar hon aldrig rörde medan hon lekte med dockor han inte rör.

    Min mamma (som även trodde på idéerna om att det är miljön som i första hand skapar intressen) försökte aktivt till och med få mig och min lillasyster att leka med "atypiska" leksaker när vi var små. På senare år har hon berättat detta samtidigt som hon sagt att det inte fungerade alls. Att pojkar och flickor skiljer sig "naturligt" är något de flesta föräldrar jag träffat tycker.

    SvaraRadera
  4. Svar om könsskillnader o matte

    Vem som helst går inte på universitet och särskilt inte på mattetunga kurser så svaret i denna fråga är av uppenbara orsaker variansen.

    Män i allmänhet är inte av naturen bättre på matematik…

    Men gruppen män är bättre än gruppen kvinnor på att producera en minoritet mycket begåvade individer som är det

    Sålunda består jämförelse på universitetsnivå i högre grad av de manliga och kvinnliga eliterna. Det är när man jämför särskilt begåvade killar med särskilt begåvade tjejer som skillnaderna uppstår.Se Carpe Diems diagram.

    ”More boys scored extremely well — or extremely poorly — than girls, who were more likely to earn scores closer to the average for all students. The study found that boys are consistently more variable than girls, in every grade and in every state studied”

    Det är alltså genom att bara citera genomsnitt som radikalfeminister lyckas med trollkonsten att få folk att tro kvinnor är diskriminerade.

    http://aktivarum.wordpress.com/2011/07/04/psykologidoktorandens-funderingar-om-konsskillnader/

    SvaraRadera
  5. Hjalmar: Jag har aldrig hävdat att jag är ointresserad av politik. Däremot är jag inte intresserad av en politisk debatt som går ut på att framhäva sina egna ståndpunkter och smutskasta sina motståndare.

    Jonas: Jag har aldrig hävdat att det inte finns skillnader mellan män och kvinnor. Den intressanta och avgörande frågan är vilken betydelse vi ger dessa skillnader. Som jag ser det till det till exempel inga könsskillnader som motiverar en asymmetrisk maktfördelning.

    Erik: Det är glädjande att mitt blogginlägg stimulerar ditt skrivande, men jag är fortfarande inte intresserad av politisk debatt. Och jag håller naturligtvis inte med om ditt ”de som inte är med oss är mot oss”, som mer låter som George W. Bush efter 11 september 2001 än ett seriöst intellektuellt samtal. Du är förstås välkommen att plocka poäng bland dina anhängare på min bekostnad, men jag har inget intresse av en debatt kring könsskillnader och huruvida dessa är naturliga eller inte; som jag ser det är en sådan diskussion meningslös och bortkastad tid. Jag har annat att göra (t. ex. läsa en tjocka boken av Ludwig Binswanger som jag hämtade på universitetet idag).

    SvaraRadera
  6. Stefan:

    Vad menar du med asymmetrisk maktfördelning?

    Om fler män än kvinnor pga. könsskillnader strävar efter att nå de positioner i samhället med mycket makt, som styrelseposter, så hamnar fler män än kvinnor där om allt annat är lika.

    Är detta ett exempel på en assymetrisk maktfördelning som inte går att förklara med hänvisning till medfödda könsskillnader?

    SvaraRadera
  7. Jonas: Det är ett exempel, ja. Att ”förklara” detta med ”medfödda könsskillnader” blir en politisk handling, eftersom det är samma sak som att säga att allt är frid och fröjd.

    SvaraRadera
  8. Stefan:

    Hur ska man förklara det då?

    SvaraRadera
  9. Jonas: Man kan förklara det med biologi, eller kultur, eller psykologi, eller egentligen hur som helst. Problemet är hur vi skall kunna veta. Det är precis den frågan som är det centrala i mina två inlägg på bloggen. Visst, vi säger att det beror på naturliga könsskillnader, men hur vet vi att vi har rätt? Människan är inte bara biologi. Av det skälet är det metodologiskt omöjligt att försöka nysta upp vad som är ”bara biologi” till skillnad från ”biologi och sociokultur” (och jag är tveksam till själva dualismen biologi–sociokultur).

    Det betyder att alla förklaringar grundar sig på antaganden a priori, i Per Ströms fall vad jag skulle benämna essentialism.

    Märk väl: det är inget fel i en essentialistisk ståndpunkt, men det är ett ontologiskt ställningstagande a priori, inte ett vetenskapligt faktum a posteriori. Och det är precis det jag försöker peka på med mina blogginlägg, men folk – däribland du – envisas med att läsa mig som något slags ”könsskillnadsförnekare” (vilket är ett ontologiskt ställningstagande a priori lika mycket som essentialism).

    SvaraRadera
  10. Har bloggen dött eller?

    Vore intressant att höra hur du tänker kring beteendegenetiken och vad den säger om arv kontra miljö. När man tittar på personlighet visar det sig exempelvis att två syskon är lika lika varandra oavsett om de delat uppväxtmiljö eller ej. Dvs. den forskningen visar att biologin påverkar mycket mer än miljö när det kommer till personlighet.

    SvaraRadera
  11. Bloggen är inte död, men jag har haft en lång semester, och nu är jag igång med avhandlingsarbetet och har inte så mycket tid för bloggande.

    Jag är synnerligen kritisk till ”beteendegenetik”, dels på metodologiska, dels på filosofiska grunder.

    Vill du debattera saken, hänvisar jag till twitter (@stefanbjork).

    SvaraRadera